۱۳۸۷ مرداد ۴, جمعه

انقلاب تبلیغات آنلاین

غلبه تبلیغات آنلاین بر آگهی های کاغذی
به زودی حتی کاغذ هم به خاطرات می‌پیوندند. کسی نمی‌داند اما شاید روزی این صفحات دوست‌داشتنی تنها در گنجه وسایل قدیمی‌مان پیدا شوند. تبلیغات آنلاین به مجموع تبلیغاتی گفته می شود که در فضای مجازی اینترنت به گونه های مختلف ارایه می شود . این روزها تبلیغات اینترنتی یا آنلاین چنان پیشرفت نموده است که عنوان صنعت را به خود داده است.آخرین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آگهی‌های آنلاین امسال به دنبال رشد ۳۵درصدی تا ۶/۱۱میلیارد دلار رسید.این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران بورس این رشد را تا ۳۳درصد پیش‌بینی کرده بودند.

صنعت تبلیغات آنلاین در ایران

براساس آخرین گزارش یک موسسه تحقیقاتی ، حجم سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت تبلیغات آنلاین، در سال ۲۰۰۷ با رشد ۲۴درصدی تا ۵/۱۴میلیارد‌دلار افزایش پیدا می‌کند. اما در ایران صنعت تبلیغات آنلاین حتی تدوین ؛ تعریف و پیاده سازی نشده است ؛ به عبارتی هنوز صاحبان شرکتهای تبلیغاتی ؛ تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان با تبلیغات اینترنتی آشنایی ندارند و به قولی آن را جدی نمی گیرند این در حالی است که شاید بتوان گفت ؛ تنها راه برون رفت وبسایتها و امکان سوددهی وب سایتها و وبلاگها ؛ حرکت به سوی تبلیغات اینترنتی باشد . مقوله که می تواند با تزریق سرمایه وپشتیبانی قدرتمند فن آوری اطلاعات را رشد و ارتقا دهد . موضوعی که بر اکثر مدیران و گردانندگان وبسایتها روشن و مبرهن است اما هرگز راهی برای اجرایی شدن آن مطرح نشده است.درحالی که در سطح اینترنت ؛ وبسایتهای ایرانی و فارسی زبان کارآمد و پربازدیدکننده ای وجوددارد اما گفته می شود اکثر آنها از جلب آگهی و تبلیغات عاجز مانده اند که نخستین دلیل این امر عدم وجود فرهنگ و تفکر تبلیغات آنلاین در سطوح مختلف جامعه است که این امر تنها به دست توانمندو کارآمددولتی و با حمایتهای تبلیغاتی امری است که هم برای مراکز و موسسات دولتی با صرفه بوده و از سویی باعث دوام و بقای حضور وبلاگها و وبسایتهای فارسی زبان به خصوص وبسایتهای تخصصی خواهد بود.

صنعت تبلیغات آنلاین در ایران

کارشناسان این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند که در میان کشورهای سرتاسر دنیا، چین با در اختیار داشتن ۵۰درصد کل سرمایه‌گذاری گهی‌های آنلاین بیشترین میزان رشد را در این صنعت دارد.بعد از چین، انگلستان، فرانسه، استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن به ترتیب با رشد ۴/۴۶، ۴۵، ۶/۴۲، ۵/۳۰ و ۳۰درصد سرمایه‌گذاری در این بخش جایگاه‌های بعدی را به خودشان اختصاص داده‌اند. به‌طور کلی اما محققان معتقدند عوامل مختلفی در رشد و توسعه این صنعت موثرند که از میان این عوامل، موتورهای جست‌وجو و افزایش میزان استفاده کاربران از آنها اهمیت بیشتری دارند. براساس تحقیقات کارشناسان این موسسه ، وب‌سایت گوگل به عنوان پرطرفدارترین موتور جست‌وجو با در اختیار داشتن ۷۰درصد بازار آگهی‌های آنلاین انگلستان، آلمان و ایتالیا شانس بیشتری برای سرمایه‌گذاری و جلب توجه شرکت‌ها و موسسات بزرگ را دارد.این در حالی است موتور جست‌وجوی یاهو نتوانسته به چنین موفقیتی دست پیدا کند،‌ تا جایی که سهم این شرکت از بازار جهانی تبلیغات آنلاین از ۱۱درصد در سال گذشته، امسال به ۱۰درصد کاهش پیدا کرده است.

رقابت دنیای کاغذی و دنیای مجازی

به این ترتیب، آگهی‌ها هم به تدریج صفحات مجازی را به صفحات کاغذی روزنامه‌ها و مجلات ترجیح می‌دهند تا آنجا که براساس آمار سود خالص حاصل از تبلیغات آنلاین با رشد سالانه ۶۷درصدی به ۱۵/۳۴میلیون دلار رسیده است. این رقم اما برای درآمد این صنعت در سطح جهان امسال با رشد ۵۳درصدی، ۳۱/۱۰۹میلیون دلار را نشان می‌دهد.براساس آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه سک، میزان تمایل به آگهی‌های چاپی تا ۲درصد کاهش یافته، در حالی که این میزان برای آگهی‌های آنلاین با افزایش ۴۲درصدی همراه بوده است.

بازار تبلیغات آنلاین

این جریان برای اولین‌بار در انگلستان اتفاق افتاده است. بازار تبلیغات آنلاین این کشور در سال گذشته با ارزشی در حدود ۳/۱میلیارد یورو بعد از آگهی‌های روزنامه‌ها، تلویزیون و تراکت‌ها در مقام چهارم قرار داشت، اما حالا با افزایش چشمگیر تعداد کاربران اینترنت در این کشور و گسترش میزان استفاده از خطوط اینترنت پرسرعت در شهر‌ها و حتی روستا‌های این کشور، این جریان بر خلاف جهت سال قبل جلو می‌رود.براساس آمار تا پایان فصل اول سال ۲۰۰۶، حدود ۱۱میلیون خانه در انگلستان به خطوط اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند و از این میان ۷۰درصد کاربران به وب‌سایت‌های اجتماعی و خبری مراجعه می‌کنند.پیش‌بینی کارشناسان در این مورد نشان می‌دهد، این روند به سرعت در کشور‌های پیشرفته دنیا هم راه یافته و به زودی روزنامه و مجلات باید به داشتن آگهی‌ها در نسخه‌های اینترنتی خود بیشتر امیدوار باشند. به هر حال گسترش و رشد تکنولوژی در صنایع مختلف اجتناب‌ناپذیر است. این روزها نفوذ اینترنت در میان کاربران سرتاسر دنیا و افزایش تمایل آنها به استفاده و ثبت اطلاعات متفاوت در صفحات وب، فرصتی مناسب را برای صاحبان صنایع و مشاغل و شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مختلف به وجود آورده است.این جریان اما به تدریج مقدمات حضور صنعت بزرگ تبلیغات آنلاین را در فضای مجازی فراهم کرده است.صنعتی سودآور که با توسعه حجم سرمایه‌گذاری در آن، این روزها به یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌های دنیا تبدیل شده است.
منبع : وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد

هیچ نظری موجود نیست: